Projekat 1646
Geometrija, obrazovanje i vizuelizacija sa primenama
Rukovodilac: dr Neda Bokan
Rezime
Predmet istraživanja
- Mnogostrukosti i raslojeni prostori u problemima geometrije, topologije i
matematičke fizike.
- Aspekti vizuelne matematike, primene računarske grafike
- u vizuelizaciji rezultata iz geometrije u oblasti obrazovanja,
- u fizici, hemiji, kristalografiji i tehničkim naukama.
- Učenje na daljinu posredstvom Interneta zasnovano na teorijskim rezultatima iz geometrije.
- Povezivanje empirijskih i teorijskih znanja u računarski podržanoj nastavi geometrije.
Sadržaj istraživanja
- Hiperpovrši i podmnogostrukosti glatkih mnogostrukosti snabdevenih različitim strukturama,
- Osermanove mnogostrukosti,
- Reprezentacije grupa na prostorima tenzora krivine,
- Kvantne grupe, deformacije omotačkih algebri Lijevih algebri,
- Proširenje istraživanja A. Greja o malim geodezijskim sferama,
- Transformacije i vektorska polja,
- Geometrija diferencijalnih operatora,
- Međusobna zavisnost topoloških i geometrijskih osobina mnogostrukosti,
- Uopštenja Čenovih krivinskih invarijanata,
- Homogeni Rimanovi prostori,
- Geometrijska analiza tipičnog kvantnog sistema,
- Geometrija glatkih mnogostrukosti snabdevenih raznim strukturama,
- Infinitezimalne deformacije površi i Rimanovih prostora,
- Razvijanje softvera za geometriju koji obezbeđuje sredstva za grafičke prezentacije,
- Razvoj numeričkih metoda za rešavanje problema vidljivosti, konturnih problema i
drugih problema u geometriji krivih i površi,
- Algoritmi za numeričku integraciju i rešavanja diferencijalnih jednačina
geodezijskih linija, asimptotskih linija, linija krivine i dr.
- Implementacija prethodno pomenutih metoda i algoritama,
- Priprema materijala iz raznih oblasti geometrije za učenje na daljinu, uz
korišćenje pogodnosti Interneta,
- Korišćenje računarske grafike zasnovane na Java-apletima u daljinskom učenju i
elektronskim publikacijama (udžbenici, priručnici i sl.),
- Razvoj softvera za pravljenje figura i animacija na osnovu formalnog opisivanja
konstrukcija,
- Formalni opis konstrukcija u hiperboličkoj ravni i u Euklidovoj ravni (Poinkareov model)
opisanih prirodnim jezikom,
- Korišćenje softverskih proizvoda kao što su: Matematika, Fleš, Cinderela i sl., za
dobijanje optimalnih rezultata u animacijama.
Originalnost predloženih istračivanja
- Sinteza metoda i rezultata iz različitih oblasti (geometrija, informatika, obrazovanje)
- Analiza metoda i rezultata učenja posredstvom Interneta
- Učešće na projektima DAAD i drugih fondacija
Cilj istraživanja
- Otkrivanje novih geometrijskih svojstava raznih glatkih mnogostrukosti
- Interakcije između lokalnih i globalnih invarijanata mnogostrukosti i raslojenja
građenih nad njima
- Razmatranje raznih aspekata vizuelne geometrije i drugih oblasti matematike primenom
računarske grafike
- Interakcija empirijskih i teorijskih znanja u računarski podržanoj nastavi geometrije
- Priprema materijala za računarski podržano učenje geometrije na daljinu, izmedju
ostalog i posredstvom Interneta
Stanje istraživanja u oblasti
Stanje istraživanja u svetu
- Diferencijala geometrija se intenzivno razvija u svetu koristeći pored analitičkog aparata
i metode algebre (teorija reprezentacija grupa i algebri i dr.), topologije i sl., što je
inicirano potrebama proučavanja odgovarajucih fenomena u oblasti teorijske mehanike,
fizike, itd.
- Ova oblast prirodno se prepliće i s drugim oblastima matematike: Lijeve grupe,
kvantne grupe, globalna analiza, diferencijalna topologija, nekomutativna geometrija,
teorija gravitacije i teorija relativnosti, itd.
- Rezultati diferencijalne geometrije koriste se npr. u statistici (geometrije
malih geodezijskih sfera i cevi), arhitekturi (minimalne površi), građevinarstvu
(deformacije površi) i genetskom inženjeringu
- Računarska grafika je jedna od najvažnijih oblasti računarstva koja se teško
može zamisliti bez korišćenja diferencijalne geometrije krivih i površi, kao ni bez
primene odgovarajućih numeričkih metoda
- Savremeni softver za kreiranje Internet prezentacija zasnovan je na korišćenju
specijalnih krivih (npr. Bezierove)
- Problem vizuelizacije i animacije je jedan od najinteresantnijih savremenih
problema u računarstvu sto čini neophodnim interdisciplinarni pristup ovoj oblasti
- Veliki projekat Evropske Unije, utvrđen Bolonjskom deklaracijom, posvecuje posebnu
pažnju obrazovanju u oblasti geometrije uz korisćenje informacionih tehnologija.
Stanje istraživanja kod nas
- Geometrija se razvija intenzivno u nas u drugoj polovini dvadesetog veka;
- U tom periodu uspeli smo polazeći od početne faze da stignemo do visokog stepena razvoja
geometrije, koji je rezultirao većim brojem objavljenih radova u medjunarodnim časopisima;
- Razvijena je medjunarodna saradnja uz učešće u medjunarodnim projektima, finansiranim od
strane:
- DAAD fondacija u Nemačkoj,
- više univerziteta (Moskva, Rim, Prag, Santiago de Kompostela, itd.);
- Organizovano je i više naučnih skupova iz oblasti geometrije, od kojih neki
uključuju i probleme obrazovanja (u poslednje vreme i probleme vizuelne geometrije);
- Do sada u našoj zemlji nije intenzivno razvijana oblast računarske geometrije,
niti njene primene u obrazovanju.
Planirani rezultati projekta
Saradnja sa firmom "EKI SOFT" (pri Ekonomskom institutu) u izradi Java aplikacija (apleta)
zasnovanih na računarskoj grafici, koji bi se koristili u Internet prezentacijama.
Izrada softvera za podršku učenju na daljinu:
- testiranje,
- prezentacija materijala (gradiva),
- vođenje evidencije o polaznicima,
- ocenjivanje i praćenje rezultata,
- organizacija kurseva iz geometrije metodom učenja na daljinu.