Речник основних Го термина

Aji: У говорном јапанском aji значи "укус". У Го-у се односи на могућности у позицији. Могућности на које се термин односи се не могу одмах реализовати те се често користи и термин потенцијал.

Aji keshi: Потез који непотребно уклања играчев добар ађи у противниковој позицији.

aji-keshi.gif

Црни 1 је ађи кеши јер после размене Црни губи опцију да касније у току партије, у случају да се појави црни камен на А, игра 2 и тиме знатно смањи територију Белог.

Atari: Потез који противникову групу своди на једну слободу.

Fuseki: Буквално значење је "разбацивање каменчића". Фусеки је почетна фаза игре, често синоним за отварање.

Gote: Потез који не захтева одговор противника. Такође се односи и на низ потеза који се завршава губитком иницијативе.

gote.png

Секвенца потеза 1-3 је готе; Црни завршава секвенцу у готеу (тј. губитку иницијативе).

Hane: Потез илустрован следећим дијаграмом.

hane.png

Бели 1 је хане.

Honte: Исправан потез у датој ситуацији (иако често може да делује као "спор" потез).

honte.png

Црни 1 је хонте. Поред тога што осигурава црну групу такође прети да зароби маркирану белу групу.

Joseki: Одређена секвенца потеза у ћошку чији се резултат (локално) сматра подједнако добрим за оба играча.

Kakari: Прилаз противниковом камену у ћошку.

kakari.png

Црни 1 је типичан какари.

Keima: Потез који личи на скок коња у шаху.

keima.gif

Црни 1 је кеима.

Komoku: 3-4 тачка.

Kosumi: Дијагонални потез.

kosumi.gif

Црни 1 је косуми.

Kosumi: Дијагонални потез.

kosumi.gif

Црни 1 је косуми.

Ko: Позиција која се наизменичним заробљавањем по једног камена може бесконачно понављати. Да би се то избегло уводе се правила која регулишу ко. Најстандардније правило је забрана играња потеза који ће позицију на табли учинити истом као пре два потеза.

ko.gif

Пример ко позиције.

Moku: Један поен.

Moyo: Област у којој играч велики утицај и која потенцијално може постати територија.

Nobi: Игра директно до другог камена исте боје, тзв. солидно продужење.

nobi.png

Црни 1 је ноби.

Ogeima: Велика кеима.

ogeima.gif

Црни 1 је огеима.

San-san: 3-3 тачка.

Seki: Позиција у којој ни један играч није жив и истовремено ниједан играч не може да зароби противничку групу. Уколико се у току партије секи позиција не разреши групе коју је чине се не померају а територија коју обухватају се сматра неутралном.

seki.gif

Црна и бела окружена група су у секи позицији.

Sente: Потез који захтева противников одговор; иницијатива. Супротно од готеа.

Shimari: Потез који осигурава ћошак.

shimari.gif

Црна 1 је шимари.

Tengen: Централна тачка.

Tenuki: Потез који не одговара на противников потез већ се игра у неком сасвим другом делу табле.

Tesuji: Вешт/ефикасан потез.

Yose: Завршница.