ὅδε οἶκος, ὦ ἑταῖρε, μνημεῖον ἐστιν ζῴων τῶν σοφῶν ἀνδρῶν, καὶ τῶν ἔργων αὐτῶν

Mechanics Colloquium

 

PROGRAM


MATEMATIČKI INSTITUT SANU
ODELJENJE ZA MEHANIKU

PROGRAM ZA MART 2020.

Pozivamo Vas da učestvujete u radu sednica Odeljenja i to:

SREDA, 18.03.2020. u 18:00, Sala 301f, MI SANU, Kneza Mihaila 36
Miloš Milovanović, Matematički institut SANU
ZASNIVANJE VREMENSKOG KONTINUUMA
Namera je da se ustanovi vremenski kontinuum Baruvera u pojmovima fizike kompleksnih sistema. Pokazujemo da Brauverov kontinuum predstavlja kategorički skelet kompleksnih sistema čije je definiciono svojstvo postojanje vremenskog operatora.

SREDA, 25.03.2020. u 18:00, Sala 301f, MI SANU, Kneza Mihaila 36
Nemanja Zorić, Univerzitet u Beogradu, Mašinski fakultet
PROJEKTOVANJE H UPRAVLJANJA ZA NABOJNO-MLAZNI MOTOR
Nabojno-mlazni motor predstavlja najjednostavniji tip mlaznog motora zbog nedostataka pokretnih delova kao što su turbine i kompresori. Pored svoje jednostavnosti, ovaj motor pruža efikasne performanse u velikom opsegu nadzvučnih brzina, nadmorskih visina i napadnih uglova. Da bi se obezbedile visoke performanse ovog motora tokom eksploatacije, potrebno je regulisati njegov potisak. Model nabojno-mlaznog motora može se predstaviti kao jedno-ulazno jedno-izlazni („SISO“) sistem gde je ulazna veličina protok goriva, a izlazna veličina je potisak. Matematički model nabojno-mlaznog motora sastoji se od skupa nelinearnih jednačina koji obuhvataju konični i pravi udarni talas u uvodniku, korekcije za napadni ugao, model komore sagorevanja, model mlaznika... Iz ovog skupa jednačina nemoguće je analitički izvršiti linearizaciju (računanje derivativa). Zbog toga, linearan model nađen je numerički, tj. numeričkim rešavanjem ovih jednačina. Kako, pored masenog protoka, potisak motora zavisi i od režima leta (nadmorska visina, Mahov broj i napadni ugao), linearan model je nađen za svaku radnu tačku anvelope leta. Za projektovanje upravljanja razmatrana su dva slučaja. Kod prvog slučaja sistem za snabdevanje gorivom i motor posmatrani su kao jedan sistem, a kod drugog posmatrani su kao odvojeni sistemi. Za oba slučaja kao i za svaku radnu tačku, upravljanje je projektovano upotrebom H teorije. Na taj način dobijeni su lokalni kontroleri višeg reda. Nakon toga, izvršena je redukcija kontrolera na prvi red, pa onda na proporcionalno-integralni (PI) kontroler i upoređene su peformanse ovih kontrolera. Takođe, izvršena je analiza o potrebnosti primene adaptacije parametara kontrolera.

Predavanja su namenjena širokom krugu slušalaca, uključujući studente redovnih i doktorskih studija. Održavaju se sredom sa početkom u 18 sati u sali 301f na trećem spratu zgrade Matematičkog instituta SANU, Knez Mihailova 36.

dr Tatjana Jakšić Krüger
Sekretar Odeljenja za mehaniku
Matematickog instituta SANU
dr Božidar Jovanović
Upravnik odeljenja za mehaniku
Matematickog instituta SANU